Film, který neměl úspěch
Šestnáctým filmem v pořadí a zároveň předposlední mayovkou natočenou v 60. letech je snímek Old Firehand. Jak je patrno již z názvu, hlavní postavou je bílý lovec Old Firehand, který měl dodat sérii nový náboj poté, co u diváků neuspěly snímky s Old Surehandem. Hlavní roli Old Firehanda měl nejdříve získat Američan Robert Preston, ze spolupráce však nakonec sešlo, neboť Wendlandt hledal skutečnou hvězdu, někoho se zvučným jménem a hollywoodskými zkušenostmi, a hlavně – musel být pro producenta zaplatitelný. V úvahu připadal také Van Heflin, nakonec však byl vybrán herec statnější postavy, starý mazák z filmové branže Rod Cameron, který měl ale ten nedostatek, že ho znali pouze starší návštěvníci kin. Šestapadesátiletý herec pocházející z Kanady měl za sebou již přes 125 filmů a doufal, že si v Německu dobude stejné slávy jako jeho kolega Barker. Ale již po několika záběrech je všem jasné, že se Cameron novou hvězdou nestane. Není sice špatným hercem, ale chybí mu určité charisma, aura, aby se stal idolem mladých.
Vinnetou zde vystupuje také. Producent se ale zřejmě příliš nepoučil, neboť hlavní iniciativu přebírá opět bílý lovec. Fanoušci Pierra Brice jsou bezměrně zklamaní – jejich idol zde zase pouze „hostuje“. Spolehnutí je na Haralda Leipnitze, který zde hraje skvělého padoucha Silerse, a Jugoslávce Mihu Baloha, který byl obsazen do role kapitána Quilvery, což byla jedna z jeho největších rolí. Novým objevem a zároveň také vymyšlenou mayovskou postavou je Tom v podání Todda Armstronga, herce pocházejícího ze Skotska, který měl v té době na kontě 7 dalších filmů (např. Sie nannten ihn King, 1964). Rik Battaglia, Vinnetouův vrah, stojí tentokráte na straně dobra. Role mexického seržanta Mendozzy je mu šitá na tělo, i když mnozí diváci stále napjatě čekají, zda se z něj opět nevyklube nějaký ten padouch. Další ženská role připadla Nadje Grey, která se proslavila díky striptýzu již ve Felliniho filmu Sladký život. Ve filmu má s Old Firehandem syna, o němž však otec celých sedmnáct let nevěděl. Jejich syna Jace ztělesnil Jörg Marquard, což byla jeho první role ve filmu po absolvování herecké školy. Již pouhý seznam rolí nového filmu naznačuje, co má s Karlem Mayem společného: bohužel vůbec nic.
Království za scénář
23. listopadu 1965 doručil Fred Denger producentu Wendlandtovi treatment (námět) s názvem Old Firehand. V příběhu vůbec nevystupuje Vinnetou, zato ale všichni tři nejslavnější hrdinové Divokého západu: Old Firehand, Old Shatterhand a Old Surehand. Příběh začíná cestou vlakem. Mary Brown cestuje se svým děťátkem do Clarence-Town, aby se provdala za svého muže. Seznámila se s ním přes inzerát a ještě nikdy ho neviděla. Avšak Clarence-Town je zcela zničené a opuštěné – stalo se městem duchů. Old Firehand, strojvedoucí, navrhuje jet do Rocky Ground, které je současně pevností. Po příjezdu však poznají, že pevnost je obklíčena Siouxy. Za touto čertovinou stojí vůdce banditů Fletcher. Old Firehandovi se zdá situace velmi nebezpečná, a myslí, že by zde mohli pomoci už jen Old Shatterhand a Old Surehand. Okamžitě píše telegram. Nyní se přesuňme do saloonu v Santa Fé. Old Shatterhand se posadí a čte noviny. Najednou se přižene pošťák s telegramem a ptá se po Mr. Shatterhandovi. Ihned mu předá zprávu a krátce nato Old Shatterhand vyskočí a žádá o hotelový účet... Následuje několik příhod, ale jako vždy všechno dobře dopadne a hrdinům se podaří padouchy zneškodnit.
Scénář vykazující jistou podobnost s filmem Míšenka Apanači, na který měl být také původně předělán, jelikož ještě nebyl v té době nalezen vhodný představitel Old Firehanda, zahrnoval celkem 121 stran. Horst Wendlandt však pro jistotu pověřil napsáním scénáře k Old Firehandovi také osvědčené autorské duo Johanna Sibelia a Eberharda Keindorffa. V jejich scénáři je postava Old Firehanda pojata zcela jinak. Bývalý poručík armády Winters, přezdívaný také Old Firehand, je zprvu Vinnetouovým nepřítelem, teprve v průběhu filmu se z nich stanou přátelé. Stejně jako Dengerův scénář začíná i tento jízdou vlakem. Je zde Mary Drake, která v Clarence-Town najde svého mrtvého manžela. Když se pak vlak vydá opět na cestu, je přepaden Indiány, ale Old Firehand a jeho přítel Don ho zachrání. Na jedné farmě se Old Firehand setká s Vinnetouem a zajme ho. Nšo-či se podaří utéct a hledá úkryt u Old Wabbla. Bandité v čele s Prescottem se ji snaží zajmout, Vinnetou je však lstí přemůže a předá šerifovi. Největším padouchem je však notář Walker. Během jednoho soudního jednání vyhrožuje Vinnetouovi zajetím, Winters mu však dopomůže k útěku, sám je ale uvězněn, rovněž se mu podaří utéci, spřátelí se s Vinnetouem a překazí Yumům plánované přepadení vlaku. Banditi Prescott a Walker jsou samozřejmě také zneškodněni. Stejně jako Dengerův scénář je i tento pouhým výplodem fantazie obou pánů a má s Karlem Mayem společného asi tolik, co Micky-Maus s Goethovým Faustem.
Wendlandt nebyl nadšený. Tu se mu ale nabídla ještě jedna možnost: přes společnost Columbia se mu podařilo získat práva na zfilmování westernu, který vyšel jako román s názvem Thunder at the Border (Donner an der Grenze, Hřmění na hranicích). Jeho autory byli David deReszke a C. B. Taylor, kteří samozřejmě o Karlu Mayovi nikdy nic neslyšeli. Scénář měl však dobře posloužit jako předloha k tehdy oblíbeným špagety-westernům. Wendlandt se rozhodl přepracovat jej pro film Old Firehand a "obšťastnit" tak dvě skupiny diváků – fanoušky mayovek a Pierra Brice stejně jako milovníky italo-westernů. Wendlandtův osvědčený scénárista Harald G. Petersson byl tedy pověřen přepracovat předložený scénář a dosadit do něj mayovské postavy. Z hlavní postavy Jasona Waadea udělal zálesáka Old Firehanda a dosadil zde také Vinnetoua a Nšo-či. Ti však ve filmu nemají žádnou zvláštní roli, Vinnetou je víceméně jen Firehandovým průvodcem. Vlastní příběh filmu je velice podobný úspěšnému snímku Sedm statečných (Die Glorreichen Sieben). Těmi statečnými jsou v tomto případě Old Firehand, Vinnetou, Tom, Nšo-či, Caleb, Mendozza a Ravenhurst, kteří zachrání chudé obyvatelstvo jedné mexické vesnice – tam Ixcatlan, zde Miramonte – před pomstou banditů. Toto je jádro příběhu – v obou případech identické.
Produkce
Natáčení filmu Old Firehand bylo poněkud jiné než u dřívějších mayovek. To se týkalo také místa natáčení – film se odehrával prakticky jen na jednom důležitém místě. Za normálních okolností vystřídal tým třeba i tři nebo čtyři hotely na různých místech tehdejší Jugoslávie, ale nyní pobýval po celou dobu natáčení ve Splitu, v hotelu Marijan. Horst Wendlandt byl spokojený: natáčení na jednom místě ušetří čas a také cestovní výdaje. Nutno tady poznamenat, že Jugoslávci hnali každým rokem ceny nahoru, takže ač se čím dál více šetřilo, byl každý nový film nakonec dražší než ten předchozí. Vedením režie byl pověřen zkušený Alfred Vohrer, protože úspěšný režisér Harald Reinl byl právě zaměstnán natáčením Nibelungů. Vohrer opět spolupracoval se svou asistentkou Evou Ebner, za kamerou stál Karl Löb, vedoucím výroby nemohl být nikdo jiný než Erwin Gitt a Stipe Gurdulić vedl tým Jadranu.
Samotné natáčení začalo v pondělí 15. srpna 1966 scénou, v níž banditi přepadnou apačské bojovníky. Na rozlehlé pláni Vrlika tak měli svůj první výstup Pierre Brice, Marie Versini a Harald Leipnitz. V neděli 20. srpna pak na scénu vstupují Rod Cameron, Tod Armstrong, Vladimir Medar a Ilija Ivecić, aby zasáhli do boje. Věčný padouch Ivecić stojí tentokráte na straně dobra, musí však již po šesti dnech natáčení zemřít. V pravém údolí „měsíční krajiny“, jak byla s oblibou nazývána krajina Vrliky, postavil architekt Vladimir Tadej zpustlou haciendu, kde bylo hlavní útočiště banditů. Bojový úkol dostali maskér Erich-Lothar Schmekel a rekvizitér Otto Fechtner, kteří museli jednomu z banditů "probodnout" ruku indiánským šípem. Nedaleko farmy se natáčela také Silersova smrt; je to to samé místo, na kterém Rollins zavraždil Rychlého Pantera ve filmu Vinnetou, 3. díl. Ani tentokráte se jugoslávskému týmu nevyhla bóra (prudký studený vítr) a poškodil obytné přívěsy. Co však bylo nejhorší – Ilčí je mrtev! Při jednom takovém špatném počasí se splašilo 110 koní odpočívajících v ohradě, tu prorazili, mnozí koně popadali a přitom se poranili. Zranění sedmiletého jugoslávského vraníka byla natolik vážná, že ho musel veterinář na místě utratit.
V pátek 2. září 1966 se tým přestěhoval do Stobreće. Byl to ten samý kamenolom, v němž se o dva roky dříve natáčel Rudý gentleman. Zde architekt Tadej postavil mexickou vesnici Miramonte, která patřila k tomu nejpozoruhodnějšímu, co Tadej pro nějakou mayovku navrhl. Na horním okraji kamenolomu stála malá kaplička, která však v Rudém gentlemanovi nebyla vidět, neboť byla dokonale zakryta stromy a keři. V Old Firehandovi tomu však nebylo potřeba. Filmaři z ní jednoduše udělali malý kostel, u kterého se na konci filmu odehrává Tomův pohřeb. Stobreć byl jistě tím nejpohodlnějším místem, který si jen členové štábu mohli přát. S přestávkami se zde zdrželi celých šest týdnů. Počasí bylo většinou dobré, nedaleko bylo pobřeží, a kdo měl čas a chtěl si něco nakoupit, stačilo jít pár metrů a byl uprostřed vsi Stobreć. To byl opravdu rozdíl oproti náročnému natáčení na Mali-Alanu! Problém měli pouze jugoslávští zaměstnanci ostrahy, jejichž úkolem bylo držet dál od místa natáčení četné zvědavce. 11. října 1966 bylo natáčení v Jugoslávii u konce. Od 17. října se pak dotáčely některé záběry ve filmových studiích CCC v Berlíně. Poslední klapka zazněla 20. října 1966. Producent Wendlandt uspořádal při té příležitosti na střešní zahradě berlínského hotelu Hilton oslavu. V rozhovoru s Erichem Kocianem se vyjádřil, že mayománie ještě není zdaleka u konce, a ačkoli zájem pomalu klesá, přesto mayovky dosahují takových příjmů, o nichž si většina producentů může nechat jenom zdát. Wendlandt: "Samozřejmě, že budeme točit dále. Nelépe dvě mayovky ročně, na každý pád však aspoň jednu..."
Suma sumárum
V socialistické Jugoslávii byl brán velký ohled na status hvězdy, což se odráželo například ve výši diet, které herci obdrželi. Nejvíce dostával Rod Cameron – 500 dinárů. Pierre Brice obdržel 350 dinárů na den, rovněž tak Marie Versini, Todd Armstrong, Viktor de Kowa a Nadia Gray. Ostatní členové štábu museli vyjít s 80 dináry na den. Celkové náklady staveb se vyšplhaly na 304.549 DM. Celkově napočítal Jadran Film Rialtu produkční náklady ve výši 2.249.617,89 DM. V konečném součtu stál Old Firehand okolo čtyř milionů marek. Bylo spotřebováno okolo 2 000 litrů benzinu a petroleje, 20 lahví butanu, 40 kg střelného prachu, 1 500 kg cementu (prach po výbuchu), 100 metrů azbestové plachty, 2 000 metrů elektrických kabelů...
Premiéra filmu
Mnichovská půjčovna filmů Columbia-Bavaria si od nové mayovky hodně slibovala. Generální ředitel Erich Müller nařídil, že se premiéra nebude odehrávat v obyčejném kině, nýbrž v samotném Karlsruhe, kde se každoročně konalo udělování cen Bambi. Dne 13. prosince 1966 jsou na prvním premiérovém představení přítomni Pierre Brice, Marie Versini a Nadia Gray. Klub Indiánů a kovbojů se opět stará o pravou westernovou atmosféru. Druhé představení se konalo v Krefeldu a konečně třetí, dne 15. prosince 1966, v hannoverském Rivoli, kde byl již v r. 1965 promítán film Divokým Kurdistánem. Zde se k týmu připojil také Harald Leipnitz. Teprve 16. prosince se Old Firehand promítal v tradičním „mayovském“ kině, v mnichovském Mathäser-Filmpalast. Ve stejné době běžel snímek také v Bamberku, kde se konalo opravdu neobyčejné premiérové představení: Old Firehand a Nšo-či projížděli městem na koních a upozorňovali na novou knihu Old Firehand, kterou nakladatelství Karl-May-Verlag mělo vydat v únoru 1967 u příležitosti 125. výročí narození Karla Maye.
Film Old Firehand je bohužel nejslabší mayovkou vůbec, přestože Alfred Vohrer odvedl vcelku slušnou práci. Film však ani zdaleka nesplnil očekávání diváků. Nekonalo se tudíž žádné nové představení v kinech, žádné televizní vysílání a nevyšel ani na videokazetách. Teprve v roce 1993 mohl slavit svou televizní premiéru na kanálu ORF, v r. 1994 pak konečně vyšel i na VHS.
Konec úspěšné série
Po natočení filmu Old Firehand se začaly čím dál více ozývat kritické hlasy mladých teenagerů, kteří si přáli, aby se s natáčením mayovek přestalo. Vysvětlení pro to bylo velice jednoduché: jednak kvalita filmů postupně klesala a filmy samotné neměly s Karlem Mayem již nic společného, jednak se jim nelíbilo, že jejich milovaný Vinnetou se ve filmech objevuje stále méně a v bezvýznamných rolích. Wendlandt se však nechtěl vzdát a usoudil, že je nutné dát Vinnetouovi ve filmech více prostoru, jedině tak prý budou fanoušci spokojeni. Producent měl v úmyslu natočit v roce 1967 dva nové filmy a to Vinnetou v Údolí smrti a Vinnetou na cizích stezkách. První film měl režírovat Harald Reinl. Pak však přišlo nečekané překvapení: 3. března 1967 hlásil hamburský Morgenpost, že Wendlandt zastavil veškeré probíhající přípravy k natáčení filmu Vinnetou v Údolí smrti. Stalo se tak zřejmě proto, že se Wendlandt dostal do sporu s Pierrem Bricem, který si přál, aby se mohl více podílet na scénáři. Poučen z nešťastných snímků Old Surehand i Old Firehand chtěl Brice uplatnit právo dostat alespoň výtah ze scénáře, s nímž by mohl souhlasit. Wendlandt tomu nerozuměl a měl zřejmě jiné představy. Napsal Pierrovi otevřený dopis, který vyšel v časopise Bravo:
"... Byl jsem 6. února, v den tvých narozenin, v Paříži. Vyprávěl jsem ti, jak bude přibližně vypadat příběh filmu, který tenkrát napsal Harald Reinl. Hodně romantiky, exteriéry v Kanadě a v Americe. S tím, co jsem ti vyprávěl, jsi byl velmi spokojen. Potom jsi však nechtěl podepsat smlouvu, protože sis nemohl přečíst scénář ani jeho výtah. Milý Pierre, několikrát jsem ti vysvětloval, že se nemůžu odvážit milionové investice, kdybys mi po přečtení scénáře řekl: "Je mi líto, ale Karin Dor, moje filmová partnerka, má lepší roli než já a já v tom hrát nebudu!" Znám tvou tvrdohlavost. Chtěl jsi to nechat dojít tak daleko a myslel sis, že bez Vinnetoua to stejně nepůjde. V tom máš možná pravdu, pokud jde o tento film, není to však pravda, co se týče existence firmy. Za pět let sis u mě díky devíti filmům získal spoustu přátel a teď jsi zklamal fanoušky, protože v roce 1967 neuvidí žádný film Karla Maye. Sám jsi svému filmu zasadil smrtelnou ránu. Pokud to tak chceš, jsi sebevrah..."
O sedm měsíců později se v Bravu objevila zpráva, že v květnu 1968 začne natáčení nejdražšího filmu Karla Maye - Vinnetou a Old Shatterhand v Údolí smrti. Producentem však již neměl být Horst Wendlandt, nýbrž Artur Brauner...
PŘEVZATO - www.karel-may.majerco.net
Komentáře
Přehled komentářů
Poids est comment dur votre sang pousse contre les parois de vos arteres lorsque votre coeur determination pompe le sang. Arteres sont les tubes qui transportent perseverent b gerer offre sang loin de votre coeur. Chaque set votre moelle bat, il pompe le sang par de vos arteres a la prendre facilement de votre corps.
https://www.cialispascherfr24.com/prix-cialis-en-pharmacie-moselle/
How To Prevent Prostate Problems And Diseases?
(AlbertFonry, 7. 6. 2018 17:12)
The prostate gland is the central part of a male's reproductive :. It secretes fluids that aid in the transportation and activation of sperm. The prostate gland is found just before the rectum, below the bladder and all around the urethra. When there is prostate problem, it is usually really miserable and inconvenient for that patient as his urinary strategy is directly affected.
The common prostate medical problems are prostate infection, enlarged prostate and cancer of prostate.
Prostate infection, also referred to as prostatitis, is among the most common prostate-related overuse injury in men younger than 55 yrs . old. Infections of the men's prostate are classified into four types - acute bacterial prostatitis, chronic bacterial prostatitis, chronic abacterial prostatitis and prosttodynia.
Acute bacterial prostatitis is the least common of all varieties of prostate infection. It is due to bacteria located in the large intestines or urinary tract. Patients may experience fever, chills, body aches, back pains and urination problems. This condition is treated through the use of antibiotics or non-steroid anti-inflammatory drugs (NSAIDs) to ease the swelling.
Chronic bacterial prostatitis can be a condition of the particular defect inside gland and the persistence presence of bacteria in the urinary tract. It can be a result of trauma on the urinary tract or by infections received from the rest in the body. A patient may experience testicular pain, small of the back pains and urination problems. Although it is uncommon, it can be treated by removal of the prostate defect then making use antibiotics and NSAIDs to treat the inflammation.
Non-bacterial prostatitis makes up about approximately 90% of prostatitis cases; however, researchers have not yet to establish the cause of these conditions. Some researchers believe chronic non-bacterial prostatitis occur due to unknown infectious agents while other believe that intensive exercise and heavy lifting could cause these infections.
Maintaining a Healthy Prostate
To prevent prostate diseases, an effective diet is important. These are some from the actions you can take and also hardwearing . prostate healthy.
1. Drink sufficient water. Proper hydration is important for overall health and will also also maintain the urinary track clean.
2. Some studies declare that a number of ejaculations per week will assist to prevent prostate type of cancer.
3. Eat beef moderately. It has been shown that consuming more than four meals of beef every week will raise the chance of prostate diseases and cancer.
4. Maintain a proper diet with cereals, vegetable and fruits to be sure sufficient intake of nutrients essential for prostate health.
The most important measure to adopt to make certain a wholesome prostate is to select regular prostate health screening. If you are forty yrs . old and above, you should select prostate examination at least 12 months.
Blood pressure - If you fancy recognize more
(Aniligymnnub, 30. 7. 2018 11:01)